„Jsme nadšenci do motokrosu, tedy do hobby motokrosu a ježdění na takovýhle motorkách. Sami se chodíme na dráhu občas projet a stejně i naši kamarádi, a tak nás před čtyřmi lety napadlo uspořádat závod. No a po těch čtyřech ročnících je tohle výsledek," řekl spokojeně těsně před závodem hlavní pořadatel Aleš Dospiva.
Okolo něj se zatím proháněly motorky všech druhů i barev a několik desítek návštěvníků okukovalo závodníky a jejich stroje. A bylo na co koukat.
Záplava různě upravených a vylepšených motorek zaplnila nejdříve pole, kde se dělaly drobné úpravy, a po té i dráhu. Bylo jich kolem padesáti. „Přesný počet závodníků vlastně nevím, máme tady nějakých 27 klasiků, kolem 10 speciálů, pak pit bike, těch je asi devět a také minikros. Takže i čtyři prckové tady někde krouží," dodává spokojeně Dospiva. Během závodu se diváci drželi v uctivé vzdálenosti, přestože měli přístup přímo k trati a vše si mohli takříkajíc osahat.
Prvně a rozhodně nikoliv naposledy
„No tenhle není můj, mám ho jen půjčený," ukazuje směrem k zelenému fichtlu závodník Hynek a pokračuje: „Sice jsem si už koupil svůj, ale ten ještě není připravený. Dělám drobné úpravy, ale není čas." Jeho stroj je „klasik" tedy je prakticky bez úprav a vypadá přesně tak, jak si ho mnozí pamatují z českých vesnic a malých městeček.
„Je to hlavně sranda. Nejedu kvůli tomu, abych vyhrál, ale zajezdil si a pobavil se. Adrenalinem je už jenom to čekání, jestli se to nerozpadne. Pionýr je pionýr, ale ta kvalita není stoprocentní," povídá Hynek.
Přestože pořízení fichtlu nemusí být příliš drahou záležitostí, jeho přestavba na závodní model již ano. Dobře zachovaná a opravená motorka se dá pořídit tak za deset tisíc korun, ale i méně. Závodní úprava může potom přijít i na šedesát tisíc korun.
„Dneska je všechno na internetu, tam se dají koupit všelijaké věci potřebné k různým úpravám. Existují také ještě staré zásoby, ale i některé firmy díly opět vyrábí." říká Hynek. Díky tomu je tak možné vidět i fichtl s pětistupňovou převodovkou nebo dalšími úpravami.