Kutná Hora by se v budoucnu mohla stát dostupnější díky přímému železničnímu spojení s centrem Prahy. Umožnil by to terminál veřejné dopravy, který propojí regionální autobusovou dopravu s železniční stanicí Kutná Hora město.

Dopravní terminál by podle starosty města Lukáše Seiferta zajistil přímé spojení mezi železniční stanicí Kutná Hora město a pražským hlavním nádražím spěšnými vlaky za 60 minut. Výrazně by zlepšil cestování veřejnou hromadnou dopravou a současně pomohl oživit podnikání ve městě.

Dopravní terminál by vznikl u železniční stanice Kutná Hora město.Dopravní terminál by vznikl u železniční stanice Kutná Hora město.Zdroj: FB Veřejná hromadná doprava Kutná Hora (autor IDSK)

"To už je zajímavá možnost nejen pro místní obyvatele, kteří v Praze pracují, ale i pro náš turistický ruch. Navíc je to cesta jak omezit individuální dopravu, což je současný trend, kterým se ubíráme," uvedl Seifert s tím, že to ale samozřejmě nebude hned. Vybudování terminálu je běh na delší trať, starosta zmínil horizont osmi let.

Z vlaku rovnou do autobusu a bez přestupu rychle do Prahy

Součástí dopravního terminálu by byl i přestupní autobusový terminál pro cestující, kteří budou pokračovat dál do města nebo do okolních obcí. Stávající autobusové nádraží by se tak zrušilo, ostatně podle koordinátora veřejné hromadné dopravy v Kutné Hoře Radima Fedoroviče je zastaralé, nevyhovující a na špatném místě.

"Cestující nebudou muset zbytečně přestupovat na kutnohorském hlavním nádraží a navíc se jim zkrátí cestovní doba mezi tímto nádražím a železniční stanicí Kutná Hora město asi o 10 minut, protože se zbaví přestupu na přípoj a čekání kvůli úvrati," upřesnil Fedorovič s tím, že terminál bude bezbariérový, což třeba kutnohorské hlavní nádraží není. Přesunem autobusáku se navíc uvolní velmi lukrativní pozemek o rozloze 10 tisíc čtverečních metrů. Starosta Seifert sdělil, že město jej, pouze dočasně, využije pro parkování turistických autobusů.

Královské stříbření Kutné Hory 2010
Královské stříbření Kutné Hory je zpět! Vrátí se pod Vlašský dvůr a do roku 1403

O výstavbě terminálu se uvažovalo už před více než dvaceti lety. Současný ideový koncept zpracovali odborníci z IDSK, protože předchozí studie nerespektovaly potřeby dopravců, včetně poloměru otáčení a jsou tak v podstatě k ničemu. Pokud dají zastupitelé záměru zelenou, začnou nanovo vyjednávání se správou železnic i ministerstvem dopravy. Bude třeba zajistit také pozemky v areálu nádraží. "Od Českých drah jsme už například vykoupili veškeré pozemky před nádražím, ty už jsou v majetku města," upřesnil místostarosta Josef Viktora.

O výstavbě terminálu se poprvé uvažovalo v roce 2000, kdy tehdejší vláda usoudila, že je nutné vystavět tzv. kutnohorský železniční oblouk. Ten se ale nikdy nepostavil, i když je zanesený v územním plánu i v zásadách územního plánování kraje. Město teď bude chtít jasnou informaci, jestli se o této stavbě ještě uvažuje či nikoliv.