Parkování

- Neparkujte na kraji silnice
- Budete-li bránit průjezdu sněhového pluhu, váš vůz by mohl být zahrnut sněhem či poškozen.
- V hluboké břečce mohou přes noc zamrznout pneumatiky tak, že je budete muset vysekávat.
- Při parkování u budov vám může ze střechy spadlá lavina pořádně pochroumat střechu.
- Při parkování za mrazu hrozí přimrznutí brzdových čelistí a zamrznutí lanovodů. Proto v zimě při parkování nikdy nezatahujte ruční brzdu, ale zabezpečte vůz jinak zařazením rychlosti, podložením kola, či jeho zapřením o obrubník.

Provoz ve sněhu a mrazu

- Vůz odstavujte vždy tak, abyste ráno bez problémů vyjížděli. Odstraňte nánosy sněhu v blatnících, aby nezamrzly a neomezily rejd. Podložte stěrače a nezatahujte ruční brzdu, aby nezamrzly lanovody. Před vyjetím dokonale očistěte všechna skla a osvětlení.
- Na přímém úseku brzděte přerušovaně. Střídavým sešlápnutím brzdového pedálu a jeho uvolněním v rychlém rytmu docílíte toho, že se kola nezablokují. Ve vozech s ABS se totéž děje automaticky, ale i tak se vždy vyplatí rychlost nepřehánět. Pozor při přechodu z vozu s ABS na jiný!
- Pamatujte, že v zatáčce zůstane vůz řiditelný, jen pokud kola nejsou zablokována!
- Pozor při vyjetí z hlavní, obvykle posypané vozovky na vedlejší, která posypaná zpravidla není. Mohla by vás překvapit více či méně ujetá vrstva sněhu, případně též náledí.
- Ani pohon čtyř kol nepřináší při brzdění zvláštní výhody. I pro "čtyřkolky" platí stejné fyzikální zákony.
- Snažte se předvídat náledí. Nejčastěji se tvoří na mostech, ve stinných lesních úsecích a vyjetých podélných stopách.
- Udržujte odstup minimálně tolik metrů, kolik je polovina vaší rychlosti v kilometrech.
- Skla nerozmrazujte horkou vodou, mohla by prasknout.
- Vozte s sebou lopatku, smetáček a pytlík písku či šotolinky.
- Denně doplňujte ostřikovače nemrznoucí směsí.
- Startujte bez zapnutých elektrických spotřebičů.
- Při mytí vozu přelepte zámky, aby do nich nevnikla voda. Led může zámek zevnitř zničit.
- Ramínka stěračů při zaparkování podložte, zvedněte nebo vyjměte.
- Po nastartování zahřívejte vůz pomalou jízdou, nikdy "netúrujte" motor na místě.

A ještě něco:

Dbejte na vhodné (pohybu nezamezující) oblečení a v žádném případě nesedejte za volant v lyžařských botách, pohorkách, sněhulích, či jiné zpevněné obuvi. Při nasedání do vozu je také dobré oklepat z bot sníh. Vysoká vlhkost ve voze uvolněná z tajícího sněhu totiž rychle vytvoří na studených oknech zcela neprůhlednou námrazu. První kilometry, než začne pracovat topení, jeďte raději s otevřeným okénkem.

Zimní značka „Zimní výbava“

Značka přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N1 v období od 1. 11. do 30. 4. Pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik a to u motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti do 3500kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech.

NEZAPOMEŇTE!

Mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá silnice.
Zasněžená silnice je 2x více kluzká než mokrá silnice.
Silnice s náledím je 2x více kluzká než zasněžená silnice.
Brzdná dráha zimní pneumatiky je při 50 km/hod poloviční ve srovnání s letní pneumatikou!

Autor: Vendulka Marečková, policejní mluvčí